Spotify marked

Spotify & Discriminatie

D iscriminatie is de meest voorkomende mensenrechtenschending ter wereld. Het aannemen van alleen allochtone medewerkers, nafluiten van vrouwen en de zwarte pieten discussie. De wereld is continu bezig om discriminatie tegen te gaan en elke dag komen er nieuwe vormen van discriminatie aan het licht.

Zo ook casual discriminatie. Casual discriminatie is het gebruiken van onbewust achteloos taalgebruik. Het gevoel achter deze woorden is voor de spreker weg waardoor hij/zij zich onbewust wordt van het effect van zijn uitspraken. Een plek waar casual discriminatie volop speelt is in de muziekindustrie en dan vooral hiphop muziek. Spotify, een van de grootste muziekstreamingsdiensten, is daarom de perfecte plek om casual discriminatie tegen te gaan.

Omdat casual discriminatie draait om onbewust taalgebruik willen we zowel gedragsverandering als awareness creëren. Om te zorgen voor gedragsverandering maken we gebruik van conditioneren. Om te conditioneren zetten we het woord ‘gezondheid’ in. Als iemand casual discrimineert zal zijn sociale omgeving dit aan de aandacht kunnen brengen door gezondheid te zeggen. Dit om onopgemerkt maar duidelijk het achteloze taalgebruik onder de aandacht te brengen. Zo wordt de drempel om iemand aan te spreken op zijn uitspraken lager.

Om ‘gezondheid’ goed te introduceren zal er onaangekondigd een hele dag allemaal nummers die casual discrimineren ge-‘marked’ worden. Dit betekend dat alle discriminerende termen vervangen zullen worden door gezondheid (te horen in het audio fragment). De homepage van Spotify staat vervolgens vol met maar één afspeellijst genaamd Spotify marked. Je ontkomt er niet aan. Wel geven we de luisteraar de optie om het ‘gezondheid’-filter aan of uit te zetten om irritaties te voorkomen.

Spotify zal volop gebruik maken van alle tools die ze al te bieden hebben. Doormiddel van Behind the lyrics gaan we het taalgebruik bewust maken. De termen worden uitgelegd, waar ze vandaan komen en wat hun betekenis is. Spotify marked zal nog verder worden verspreid door middel van audio reclames met de boodschap luid en duidelijk. Ook zullen de sociale kanalen van Spotify gebruikt worden. Dankzij Behind spotify marked worden de ‘gezondheid’-associatie helemaal uitgelegd. Hoe ze ‘gezondheid’ kunnen gebruiken, wat het effect is en waarom het helpt. Dit wordt gedeeld om niet alleen jezelf te helpen, maar ook anderen.

Dankzij de combinatie met behind the lyrics gaan we het taalgebruik bewust maken. De termen worden uitgelegd, waar ze vandaan komen en wat hun betekenis is

Spotify marked zal nog verder worden verspreid door middel van audio reclames met de boodschap luid en duidelijk. Ook zullen de sociale kanalen van spotify gebruikt worden. Dankzij Behind spotify marked worden de gezondheidassociatie helemaal uitgelegd. Hoe ze het kunnen gebruiken, wat het effect is en waarom het helpt. Dit delen we zodat ze niet alleen zichzelf kunnen helpen, maar ook anderen.

Meer werk

FF Kletsen?

Bel ons +31 6 13889921
Mail ons zowiebeks@gmail.com
Volg Zowie
Volg Veerle